Partners

Lesson Study NL is in 2016 opgericht als samenwerkingsverband tussen vier kennisinstellingen in Nederland: Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente

Hogeschool Windesheim

Windesheim werkt als kennisinstelling aan kwalitatief hoger onderwijs, onderzoek en ondernemen. Met ruim 20.500 studenten, duizenden cursisten en 2.000 medewerkers in de vestigingsplaatsen Zwolle en Almere is Windesheim één van de grotere hbo-instellingen in Nederland. Windesheim is een brede, innoverende kennisinstelling. Een instelling die ook op lange termijn waarde wil creëren voor studenten, medewerkers, beroepenveld en maatschappij. Waarde creëren voor de regio, voor Nederland en internationaal. Meer informatie

Lesson Study en Windesheim

Windesheim ontplooit activiteiten op het gebied van Lesson Study binnen de hogeschool en in de regio. Zo wordt er vanuit het lectoraat onderwijsbehoeften en inclusieve leeromgevingen van dr. Sui Lin Goei onderzoek verricht naar het gebruik en de effecten van Lesson Study en worden er Lesson Study trajecten verzorgt voor zowel lerarenopleiders als studenten aan de lerarenopleidingen. Meer informatie

Universiteit Twente

Hier vind je de ‘High Tech Human Touch’-benadering: een unieke ontmoeting van technologie en sociale wetenschappen. De Universiteit Twente is de meest ondernemende universiteit van Nederland. De technologieën van de toekomst (ICT, bio- en nanotechnologie) in combinatie met gedrags- en maatschappijwetenschappelijk onderzoek staan centraal. Juist op het snijvlak van verschillende disciplines ontstaan de meest interessante en relevante innovaties voor mens en samenleving. Onze onderzoekers zijn vooral actief op de maatschappelijke thema’s gezondheid, water, groene energie, veiligheid en onderwijs.

Lesson Study en UT

De organisatie draagt Lesson Study een warm hart toe en heeft in de ontwikkeling geïnvesteerd door al in 2009 een Lesson Study-team te laten starten met vo-wiskundedocenten van verschillende scholen én universitaire TW-medewerkers. Flankerend onderzoek werd hieraan toegevoegd (promotieplaats). De aanpak leidde tot internationale en nationale bekendheid in de vorm van publicaties over onderzoeksbevindingen, artikelen(reeksen) in vakbladen, workshops op congressen en lezingen op symposia. Momenteel spitst het Lesson Study-onderzoek zich toe op de begeleiding van startende docenten.

Vrije Universiteit Amsterdam

VU Amsterdam staat voor een onderscheidende manier van wetenschap toepassen. Het gaat niet alleen om verdieping van kennis, maar ook om verbreding. We vragen van onze studenten, onderzoekers, promovendi en medewerkers dat ze verder kijken: verder dan het eigenbelang, het eigen vakgebied, verder dan het bekende, verder dan het hier en nu.
De adviseurs en opleiders van VU LEARN! Academy faciliteren docenten in het VO, MBO en HBO bij de uitdagingen waar zij voor staan. Met opleidingen, begeleidingstrajecten, vraaggestuurde onderwijsadviestrajecten en onderwijsonderzoek draagt LEARN! Academy binnen en buiten de VU bij aan de ontwikkeling van onderwijs en professionalisering van docenten.

Lesson Study en de VU

VU LEARN! Academy begeleid docenten in het vo en mbo bij de implementatie van Lesson Study als professionaliseringsmethodiek in de school. Hierbij leggen we de focus op differentiatie en passend onderwijs. Teams worden gecoacht door procesbegeleiders en vakdidactische experts om de implementatie zo sterk mogelijk te maken. Daarnaast heeft de VU een opleiding voor procesbegeleiders ontwikkeld, zodat scholen Lesson Study ook zelf duurzaam kunnen inzetten. Meer informatie

Vanuit LEARN! Academy wordt ook flankerend onderzoek verricht naar Lesson Study. De thema’s hierbij zijn de ontwikkeling van docenten op het gebied van gedifferentieerd werken; ontwikkeling van self-efficacy van docenten gedurende Lesson Study implementatie en bewustwording en toepassing van het concept van het drielagenpreventiemodel door docenten.